به گزارش مشرق به نقل از مهر، همزمان با افزایش تقاضا برای کار در حدود دو دهه اخیر و بالا رفتن تعداد کارجویان مرد، در جمعیت زنان نیز تغییراتی ایجاد و متقاضیان کار در این گروه نیز افزایش یافته است.
به عبارتی، به نسبت رشدی که در تعداد کارجویان مرد کشور در دهه های ۷۰ و ۸۰ اتفاق افتاد، در بین زنان نیز تقاضا برای کار بالا رفت که این موضوع به تغییر جایگاه زنان در جامعه نیز مربوط می شود.
هم اکنون طبق آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، ۹۱۶ هزار نفر از بیکاران کشور در بهار سال جاری را زنان تشکیل می دهند و نرخ بیکاری در این گروه نیز ۲۰ درصد است در حالی که در مدت زمان مشابه نرخ بیکاری برای مردان معادل ۱۱.۲ درصد بوده است.
در حداقل ۲۰ سال گذشته تلاش زنان برای ورود به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور افزایش یافته است و آنها تلاشهای زیادی را برای شکستن نگاه سنتی جامعه نسبت به خود که همان خانه داری و زندگی سنتی بوده است، انجام داده اند.
خروج زنان از تفکر سنتی
می توان گفت امروز زنان موفق شده اند با افزایش سطح تحصیلات دانشگاهی خود، ورود به عرصه های مختلف اجتماعی و تجربه مشاغل گوناگون را به دست آورند. دیگر درصد بالایی از زنان امروز آن تفکر سنتی خانه داری صرف و نگهداری از فرزندان را ندارند و درصد قابل توجهی از آنها در لایه های مختلف جامعه حضور موثری دارند.
علاوه بر اینکه افزایش گرایش زنان به تحصیلات دانشگاهی به صورت بالقوه می تواند نوع نگاه آنان را به حضوردر عرصه های اجتماعی تغییر دهد و قالب های سنتی گذشته را بشکند، نیاز خانواده های جدید به بهبود وضعیت معیشتی و کسب درآمد بیشتر نیز باعث شده است تا زنان زیادی برای ورود به بازار کار با مردان به رقابت بپردازند.
امروزه تامین نیازهای معیشتی زندگی و تلاش برای بهبود وضعیت درآمدی و کمک به مردان در پیشبرد یک زندگی مشترک در نگاه بسیاری از زنان متبلور و این مسئله باعث شده است تا حضور زنان در مشاغل گوناگون اجتماعی نه تنها افزایش، بلکه محسوس شود.
کارشناسان بازار کار معتقدند به دلیل تغییرات سریعی که در نگرش زنان نسبت به فعالیت های اجتماعی خصوصا در دهه های اخیر ایجاد شده است و همچنین موفقیت درصد بالایی از آن به کسب مدارج علمی؛ دهه پیش رو دهه حضور و هجوم ۲.۵ برابری زنان در بازار کار کشور باشد.
ناتوانی بازار کار در تامین نیاز شغلی زنان
با اینکه نگاه زنان به مقوله کار نسبت به چند دهه گذشته به کلی تغییر کرده است و امروز زنان قدرتمندی در عرصه های مدیریتی و اجرایی کشور به فعالیت می پردازند اما هنوز بازار کار کشور نتوانسته خود را با پیشرفت سریع زنان برای ورود به مشاغل مختلف همگون کند و می بینیم که بازار کار در برخی از رشته های شغلی در پذیرش زنان مقاومت هایی را از خود نشان می دهد.
سند دیگر اینکه به گواه آمارهای رسمی از بازار کار کشور که در سال های اخیر منتشر شده، همواره نرخ بیکاری در بین زنان فارغ التحصیل دانشگاهی حداقل ۲ برابر مردان در وضعیت مشابه تحصیلی بوده است در حالی که زنان تلاش دارند در حداقل ۹۰ درصد مشاغل موجود فعلی با مردان به رقابت بپردازند.
حمید حاج اسماعیلی در ارتباط با تحولات سریع جمعیتی کشور به ویژه در دهه ۶۰ و افزایش یکباره تعداد زنان در کشور، همچنین بالا رفتن سطح تحصیلات زنان و تلاش آنان برای ورود به عرصه های مختلف اجتماعی، گفت: ورود زنان به بازار کار متناسب با شرایط خاص اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور اتفاق می افتد.
نماینده کارگران در هیئت حل اختلاف با اشاره به اینکه در گذشته زنان به صورت سنتی فقط به خانه داری می پرداختند، اظهار داشت: با این حال، امروزه به دلیل اینکه درآمد مردان و کار کردن یکنفر دیگر کفاف هزینه ها و نیازهای خانوار را نمی دهد، زنان را مجبور به ورود در بازار کار کرده است.
حاج اسماعیلی، تغییر شرایط اجتماعی زنان و تحصیلات آنان را یکی دیگر از دلایل گرایش به حضور در فعالیت های اجتماعی و اشتغال اعلام کرد و افزود: بالا رفتن سن ازدواج، نیازهای جدیدی را برای زنان به وجود آورده است.
این مقام مسئول کارگری تاکید کرد: حتی زنان مجرد نیز امروز تلاش می کنند تا به لحاظ اقتصادی شرایط خود را نسبت به گذشته تغییر دهند. به عبارتیریال گرایش زنان به حضور در جامعه و کار به مراتب از گذشته بیشتر شده است.
وی با بیان این مطلب که در چند سال اخیر رشد چشمگیری در حضور زنان برای کنکور و ورود به دانشگاه ها ایجاد شده است، ادامه داد: با این حال هنوز آنان را به عنوان متقاضیان واقعی کار به رسمیت نمی شناسند و اساسا دولت ها برنامه مشخصی برای اشتغال زنان در دستور کار نداشته است.
حضور زنان در بازار کار؛ یک فرصت
نماینده کارگران در هیئت حل اختلاف گفت: واگذاری مشاغل سطح پایین مانند منشی گری و جوابگویی به تلفن در عین حالی که بسیاری از زنان توان بر عهده گرفتن مسئولیت های مهم را دارند، باعث شده است تا ظرفیت سازی مناسبی در جهت اشتغال زنان در جامعه صورت نگیرد.
حاج اسماعیلی با اشاره به اینکه بازار کار برای پذیرش درخواست های فراوان زنان جهت اشتغال آماده نیست، خاطر نشان کرد: در بسیاری از کشورها حضور زنان در بازار کار به عنوان یک ظرفیت عظیم و جدی مورد توجه است و اساسا در نگاه به سرمایه انسانی در مورد زنان و مردان تفاوتی وجود ندارد.
به گفته وی، درست است که در ایران نیز زنان بسیار زیادی موفق به ورود در بازار کار شده اند و امروز تصدی بسیاری از مشاغل را در دست دارند، اما همواره در برابر مردان از شانس کمتری برای اشتغال برخوردارند و نرخ بیکاری در گروه زنان به مراتب از مردان بالاتر است.
این مقام مسئول کارگری، این مطلب را نیز افزود که متاسفانه هنوز بستر حضور زنان در بازار کار کشور فراهم نیست و این مسئله در دیدگاه های بسیاری از مدیران نیز وجود دارد به نحوی که انها در مواردی ترجیح می دهند حتی در شرایط برابر نیز، مردان را به استخدام بنگاه درآورند.
به عبارتی، به نسبت رشدی که در تعداد کارجویان مرد کشور در دهه های ۷۰ و ۸۰ اتفاق افتاد، در بین زنان نیز تقاضا برای کار بالا رفت که این موضوع به تغییر جایگاه زنان در جامعه نیز مربوط می شود.
هم اکنون طبق آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، ۹۱۶ هزار نفر از بیکاران کشور در بهار سال جاری را زنان تشکیل می دهند و نرخ بیکاری در این گروه نیز ۲۰ درصد است در حالی که در مدت زمان مشابه نرخ بیکاری برای مردان معادل ۱۱.۲ درصد بوده است.
در حداقل ۲۰ سال گذشته تلاش زنان برای ورود به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور افزایش یافته است و آنها تلاشهای زیادی را برای شکستن نگاه سنتی جامعه نسبت به خود که همان خانه داری و زندگی سنتی بوده است، انجام داده اند.
خروج زنان از تفکر سنتی
می توان گفت امروز زنان موفق شده اند با افزایش سطح تحصیلات دانشگاهی خود، ورود به عرصه های مختلف اجتماعی و تجربه مشاغل گوناگون را به دست آورند. دیگر درصد بالایی از زنان امروز آن تفکر سنتی خانه داری صرف و نگهداری از فرزندان را ندارند و درصد قابل توجهی از آنها در لایه های مختلف جامعه حضور موثری دارند.
علاوه بر اینکه افزایش گرایش زنان به تحصیلات دانشگاهی به صورت بالقوه می تواند نوع نگاه آنان را به حضوردر عرصه های اجتماعی تغییر دهد و قالب های سنتی گذشته را بشکند، نیاز خانواده های جدید به بهبود وضعیت معیشتی و کسب درآمد بیشتر نیز باعث شده است تا زنان زیادی برای ورود به بازار کار با مردان به رقابت بپردازند.
امروزه تامین نیازهای معیشتی زندگی و تلاش برای بهبود وضعیت درآمدی و کمک به مردان در پیشبرد یک زندگی مشترک در نگاه بسیاری از زنان متبلور و این مسئله باعث شده است تا حضور زنان در مشاغل گوناگون اجتماعی نه تنها افزایش، بلکه محسوس شود.
کارشناسان بازار کار معتقدند به دلیل تغییرات سریعی که در نگرش زنان نسبت به فعالیت های اجتماعی خصوصا در دهه های اخیر ایجاد شده است و همچنین موفقیت درصد بالایی از آن به کسب مدارج علمی؛ دهه پیش رو دهه حضور و هجوم ۲.۵ برابری زنان در بازار کار کشور باشد.
ناتوانی بازار کار در تامین نیاز شغلی زنان
با اینکه نگاه زنان به مقوله کار نسبت به چند دهه گذشته به کلی تغییر کرده است و امروز زنان قدرتمندی در عرصه های مدیریتی و اجرایی کشور به فعالیت می پردازند اما هنوز بازار کار کشور نتوانسته خود را با پیشرفت سریع زنان برای ورود به مشاغل مختلف همگون کند و می بینیم که بازار کار در برخی از رشته های شغلی در پذیرش زنان مقاومت هایی را از خود نشان می دهد.
سند دیگر اینکه به گواه آمارهای رسمی از بازار کار کشور که در سال های اخیر منتشر شده، همواره نرخ بیکاری در بین زنان فارغ التحصیل دانشگاهی حداقل ۲ برابر مردان در وضعیت مشابه تحصیلی بوده است در حالی که زنان تلاش دارند در حداقل ۹۰ درصد مشاغل موجود فعلی با مردان به رقابت بپردازند.
حمید حاج اسماعیلی در ارتباط با تحولات سریع جمعیتی کشور به ویژه در دهه ۶۰ و افزایش یکباره تعداد زنان در کشور، همچنین بالا رفتن سطح تحصیلات زنان و تلاش آنان برای ورود به عرصه های مختلف اجتماعی، گفت: ورود زنان به بازار کار متناسب با شرایط خاص اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور اتفاق می افتد.
نماینده کارگران در هیئت حل اختلاف با اشاره به اینکه در گذشته زنان به صورت سنتی فقط به خانه داری می پرداختند، اظهار داشت: با این حال، امروزه به دلیل اینکه درآمد مردان و کار کردن یکنفر دیگر کفاف هزینه ها و نیازهای خانوار را نمی دهد، زنان را مجبور به ورود در بازار کار کرده است.
حاج اسماعیلی، تغییر شرایط اجتماعی زنان و تحصیلات آنان را یکی دیگر از دلایل گرایش به حضور در فعالیت های اجتماعی و اشتغال اعلام کرد و افزود: بالا رفتن سن ازدواج، نیازهای جدیدی را برای زنان به وجود آورده است.
این مقام مسئول کارگری تاکید کرد: حتی زنان مجرد نیز امروز تلاش می کنند تا به لحاظ اقتصادی شرایط خود را نسبت به گذشته تغییر دهند. به عبارتیریال گرایش زنان به حضور در جامعه و کار به مراتب از گذشته بیشتر شده است.
وی با بیان این مطلب که در چند سال اخیر رشد چشمگیری در حضور زنان برای کنکور و ورود به دانشگاه ها ایجاد شده است، ادامه داد: با این حال هنوز آنان را به عنوان متقاضیان واقعی کار به رسمیت نمی شناسند و اساسا دولت ها برنامه مشخصی برای اشتغال زنان در دستور کار نداشته است.
حضور زنان در بازار کار؛ یک فرصت
نماینده کارگران در هیئت حل اختلاف گفت: واگذاری مشاغل سطح پایین مانند منشی گری و جوابگویی به تلفن در عین حالی که بسیاری از زنان توان بر عهده گرفتن مسئولیت های مهم را دارند، باعث شده است تا ظرفیت سازی مناسبی در جهت اشتغال زنان در جامعه صورت نگیرد.
حاج اسماعیلی با اشاره به اینکه بازار کار برای پذیرش درخواست های فراوان زنان جهت اشتغال آماده نیست، خاطر نشان کرد: در بسیاری از کشورها حضور زنان در بازار کار به عنوان یک ظرفیت عظیم و جدی مورد توجه است و اساسا در نگاه به سرمایه انسانی در مورد زنان و مردان تفاوتی وجود ندارد.
به گفته وی، درست است که در ایران نیز زنان بسیار زیادی موفق به ورود در بازار کار شده اند و امروز تصدی بسیاری از مشاغل را در دست دارند، اما همواره در برابر مردان از شانس کمتری برای اشتغال برخوردارند و نرخ بیکاری در گروه زنان به مراتب از مردان بالاتر است.
این مقام مسئول کارگری، این مطلب را نیز افزود که متاسفانه هنوز بستر حضور زنان در بازار کار کشور فراهم نیست و این مسئله در دیدگاه های بسیاری از مدیران نیز وجود دارد به نحوی که انها در مواردی ترجیح می دهند حتی در شرایط برابر نیز، مردان را به استخدام بنگاه درآورند.